بیماری آبسه پیلونیدال (کیست مویی)، علایم، تشخیص و درمان

آبسه پیلونیدال (کیست مویی)

سینوس و آبسه های پیلونیدال که بیماری کیست مویی معروف است ،کیست های حاوی مو به صورت حفره های در زیر پوست در ناحیه  انتهای فوقانی شکاف دو باسن و کمی بالاتر از مقعد ایجاد می گردد. این ضایعات در افراد جوان به خصوص مردان پر مو شایع تر می باشد.م چاقی ،نشستن طولانی مدت و تعریق زیاد بدن ازسایز عوامل زمینه ساز این بیماری است.

در صورتی که این کیست ها دچار عفونت نگردند ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد اما زمانی که عفونت در داخل این حفره ها ایجاد می گردد علایم زیر بروز می کنند:

• ورم، درد، قرمزی و احساس درد با لمس ناحیه
• تب و لرز
• ترشح چرکی

درمان آبسه پیلونیدال (کیست مویی)

متداول ترین روش برای درمان کیست های مویی جراحی میشود که به دو روش باز و بسته انجام می شود.

جراحی به روش باز:

این عمل با بی حسی موضعی و یا نخاعی و یا  بیهوشی عمومی انجام میشود. در این روش بافت حاوی کیست به طور کامل خارج می شود و بعد از خارج کردن کیست، زخم باز گذاشته شده و با گاز مرطوب پر میشود.یک تا دو روز بعد میتوان گازها را خارج کرده و زخم را با سرم  نمکی شستشو داد.

جراحی به روش بسته:

در این روش بعد از خارج کردن کیست، زخم بخیه شده  و جراح از لوله ای خاص برای خارج کردن ترشحات استفاده می کند.(درن)

مراقبت های پس از جراحی آبسه پیلونیدال (کیست مویی)

شما می توانید پس از 2 تا 3 روزفعالیت های عادی روزمره خود را انجام دهید.
طی 1 تا 2 هفته اول بعد از عمل از انجام فعالیتهای سنگین خودداری کنید.
اگر جراحی شما به روش بسته انجام شده است پس لز 3 روز می توانید استحمام کنید.
اگر جراحی شما به روش باز انجام شده است ، پس از خارج کردن پانسمان اولیه میتوانید استحمام کنید.
دارو های تجویز شده توسط پزشک که شامل آنتی بیوتیک و مسکن می باشد در تایم معین مصرف نمایید.
اگر هنگام نشستن احساس ناراحتی میکنید یک بالش مخصوص در محل نشستن خود قرار دهید.
 وزن خود را متعادل نگه دارید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.
از رژِیم غذایی پر پروتئین و میوه های حاوی ویتامین ث مانند آناناس و مرکبات استفاده کنید تا محل جراحی شما سریع تر بهبود یابد.
برای جلوگیری از ایجاد یبوست و وارد شدن فشار به ناحیه مورد نظر از رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنید.
پانسمان محل عمل را طبق آموزش پزشک و پرستار خود روزانه به صورت استریل تعویض نمایید.
در صورتی که علایمی مانند تب بالاتر از ۳۸ درجه، خونریزی یا ترشح زیاد وتورم زیاد در محل عمل داشتید حتما به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.