بیماری های نشیمنگاهی(مقعد)، هرنی(فتق)، علایم، تشخیص و درمان

هرنی (فتق)

فتق عبارت است از بیرون زدگی یک عضو از درون دیواره ی حفره ای که آن عضو در آن قرار دارد.

این بیرون زدگی به  صورت خود به خودی یا با زور زدن خارج شده و با حرکتی سرجای خود باز میگردد.

فتق نافی

به بیرون زدن احشاء شکمی از سوراخ داخل ناف به زیر پوست شکم گفته میشود.

از علائم شایع در زمان بروز فتق نافی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• برآمدگی در ناحیه ناف

• تورم و برآمدگی در زمان زور زدن

• عدم وجود درد

عواملی که در دوران های مختلف باعث ایجاد فتق  نافی می شوند شامل :

در کودکان به علت کامل بسته نشدن الیاف نافی

در بزرگسالان به علت  جراحی های شکمی ، بارداری پیاپی، یبوست مزمن و برداشتن اجسام سنگین

توجه داشته باشید که:

اگر فتق باعث درد شدید و بی  بی قراری شود ممکن است ناشی از گیر افتادن روده و انسداد آن باشد که یک جراحی اورژانسی محسوب می شود و باید فورا به پزشک مراجعه نمایید.

فتق کشاله ران

فتق شکمی است که در ناحیه بالای کشاله ران اتفاق میافتد. فتق مغبنییا همان فتق کشاله ران می گویند.این نوع فتق در مردان شایع تر  از زنان است.علامت اصلی  این نوع فتق درد است، علائم دیگری  مانند  تورم ناحیه کشاله ران  نیز قابل مشاهده است.
توجه داشته باشید که:
اگر  قسمتی از روده  در کیسه فتق گیر کند فتق مختنق نامیده میشود که اگر جا نیفتد مورد اورژانس است و جراحی فوری نیاز دارد.
عواملی که در دوران های مختلف باعث ایجاد فتق  نافی می شوند شامل :
• سن بالا
• وجود سابقۀ فتق قبلی
• بیماریهای ضعیف کننده عضلات و آوردن فشارمانند بلند کردن جسم سنگین
• سابقه خانوادگی

برای تشخیص انواع هرنی پزشک از شما یک شرح حال کامل اخذ کرده و سابقه خانوادگی شمار بررسی می نماید سپس شمارا معاینه می نماید.

ممکن است از شما درخواست شود که سرفه کنید تا محل برآمدگی را بررسی نماید.

در ادامه ممکن است برای شما سونوگرافی ،عکس رادیولوژِی یا سی تی اسکن درخواست شود تا روده ها و ناحیه شکم به صورت دقیق تری مورد بررسی قرار گیرد.

تقریبا همه فتق ها به جراحی نیاز دارند و بهتر است  قبل از اینکه عوارض رخ دهد، این جراحی انجام شود و قسمت فتق یافته روده به جایش برگردانده شده وعضلات ضعیف دیواره شکم ترمیم شوند.

در مواردی که امکان جراحی وجود نداشته باشد در موارد عدم جراحی اقدامات نگهدارنده مانند استفاده از فتق بند و اجتناب از افزایش فشار داخل شکم مانند سرفه و زورزدن پیشنهاد میشود.

تشخیص و درمان فتق

مراقبت های پس از جراحی فتق

از برداشتن وسایل سنگین تر از 3 الی 4 کیلوگرم تا چند ماه خودداری کنید.
فعالیتهای سبک مانند پیاده روی را میتوانید در عرض چند روزبعد از عمل آغاز کنید.
استحمام و برداشتن پانسمان بعد از 72 ساعت بعد از عمل بلامانع است.
محل زخم را پس از حمام حتما خشک نمایید و یک گاز استریل خشک بر روی آن قرار دهید.
طی دو هفته اول بعد از جراحی از مصرف غذاهای نفاخ مانند حبوبات و نوشابه های گازدارجلوگیری کنید.
دررژیم غذایی خود از فیبر ، سبزیجات و میوه تازه استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید.
از زور زدن در هنگام اجابت مزاج اجتناب کنید.
به مدت شش ماه در هنگام سرفه کردن از محل عمل خود حمایت کنید.
مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک که ممکن است شامل آنتی بیوتیک و مسکن باشد را فراموش نکنید.
در صورتی که علایمی مانند خارج شدن ترشح از محل بخیه و تورم، قرمزی و دردناک شدن محل جراحی ،تب بالا و درد شدید داشتید حتما به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.